Rallylydnad i Norge! :)

norge_rallytshirtEna domarens t-shirt! 🙂

Här kommer ett lååååångt inlägg om mina upplevelser, synpunkter och funderinger efter helgens rallylydnadstävlingar i Norge!

Det var egentligen planerat att både jag, Ida och Renata skulle åka med våra hundar till Morokulien och tävla rallylydnad i Norge för första gången nu i helgen. Sen visade det sig att det blivit dubbelbokningar för både Renata och Ida, men jag bestämde mig för att ändå åka själv fast nu med Jonas och alla hundarna istället även om jag bara skulle tävla med Trubbel och Vimsa. Inte ens det gick som planerat! Vimsa började löpa och löptikar är inte välkomna i klass 1-3 i Norge, det första på min lista av det jag anser vara bättre med norskt rally jämfört med svenskt. Själv anser jag ju att löptikar enbart ska få delta på mästerskap och landslagsuttagningar men då starta sist och hålla sig till eget område för att inte störa övriga tävlande. Så det blev ensamtid för Trubbeluren och mig till slut.  😉 

Rallylydnad är nytt som officiell gren i Norge, godkändes 1 jan 2013, men just under helgen jag tävlade visade det sig att det var exakt på dagen 10 år sedan sporten introduceras i Norge under en fyradagars-workshop med medlemmar från Kanadas rallylydnadsklubb. Roligt sammanträffande, en av deltagarna hade faktiskt börjat med rally bara 4 månader efter den träffen!
De officiella reglerna och beskrivningar av alla klassernas moment hittar ni här: http://www.rally-lydighet.com/regelverk%20og%20vedtekter/NRL%20Regelverk%20pr%201-1-2013.pdf många övningar är väldigt snarlika, och flera är identiska, andra helt nya för oss i Sverige.

Lite grundskillnader:
Klasserna kallas logiskt nog för klass 1-3 och Elite och de lägre klasserna har ganska lika skyltar som vi har i våra. Man utgår från 200 poäng istället för våra 100. För uppflytt (upprykk ) krävs:
klass 1 – 3 x 170p eller 1 x 190p
klass 2 – 3 x 180p eller 1 x 195p
klass 3 – 3 x 190p eller 1 x 197p
för Norskt Rallylydnadschampionat krävs 3 x 190p i Eliteklass.
Uppflyttningspoäng på en tävling kallas för ”napp”. Det utdelas inga diplom som i Sverige utan man får märken när man klarat uppflytt till klassen över, bronsmärke = uppflytt till klass 2, silvermärke = uppflytt till klass 3 och guldmärke för uppflytt till eliteklass.

Så här ser ett norskt rallyprotokoll ut:
norge_protokollDet som ser ut som 0:or är solar som man får när man ger beröm till hunden i banan. Kan även vara glada smilisar. Väldigt charmigt, tycker jag! 🙂 

Koppel, halsband & sele:
I klass 1 ska man som här hemma ha hunden i koppel, dock är även sele tillåtet! 🙂 Man får INTE ha stryphalsband eller antidragsele på hunden, mer logiska regler än de vi har i Sverige enligt mig.

Fr.o.m. klass 2 går hunden lös och då måste även halsband/sele tas av, även ev. fästing- eller DAP-halsband. Det är helt ok att ta av kopplet och lämna det på marken utanför eller t.o.m. inne i ringen före startskylten! På de tävlingar jag var på var det tillåtet att gå in i ringen efter att föregående hund gått ut men innan man fått startsignal av domaren så länge man höll sig bakom startskylten. Men man får naturligtvis inte belöna med godis/leksak så snart man passerat banmarkeringen.
Att ekipaget får komma in före domaren tillåtit tycker jag blir svårbedömt för domaren, det behöver vi inte ta efter! 😉

Tidtagning:
Stor skillnad är att startskylten ska passeras, inte ställas upp vid! Men det är ok att gå in i ringen och sätta hunden strax före startskylten istället. Anledningen till denna ”flygande start” antar jag är för att underlätta för tidtagaren, i Norge går banorna på tid.
Tiden används enbart för att skilja ekipage på samma poängsumma åt eller för att ge tidstillägg om man överskrider banans maxtid (4 minuter i klass 1, 3 minuter i övriga klasser) .
Jag tycker att det är en bra idé, vi hade ju så även tidigare i Sverige, före min rally-tid dock. Skulle vara skönt att som arrangör att slippa ha så många lika placeringar när man planerar rosetter/priser osv. Maxtiden kanske man skulle lägga olika per bana? Jag gick runt de tre första banorna på mellan 1:37 och 1:46 medan den sista, som innehöll en spiral, tog 2:17 och då fick jag kommentaren ”Nydelig fart!”.

Banor och banvandring:
Banorna är på 15-20 skyltar i klass 1-3, 15-22 i elite, men då räknas även start och målskylt in.
De banor jag gick i helgen vet jag ju inte om de var typiska för norskt rally men de var generellt sett väldigt flytiga och snabba banor. De innehöll t.ex. få spiraler (endast två totalt vad jag såg på helgens sammanlagt 16 banor!) och bra blandning mellan skyltar som utfördes under rörelse och sådana som utfördes stilla på stället. Dessutom var det ”luftiga” banor, skyltarna stod placerade ca. 5 meter från varandra och det kändes aldrig trångt nånstans. Nu hann jag ju aldrig gå någon Elitklass-bana men vad jag såg av dem så kändes de uppbyggda på liknande sätt. 🙂

Banvandringarna kallas för ”briefing” och det är som ordet indikerar mer en snabb domargenomgång vid startskylten där domaren bara påminner om att hunden inte får ha halsband på i ringen t.ex. och sen nämner något om några enstaka skyltar. Därefter får förarna själva gå banan under 10 minuter och fråga domaren under tiden.
Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om banvandringsupplägget. Helst skulle jag vilja få tid för en kombination, att domaren går hela banan och sen får man 10 minuters banvandring därefter. 🙂

norge_skylt

Skyltar:
Finns såklart massor med olika skyltar och hur de ska utföras går ju att läsa om i deras regelverk. En del saker förklaras dock inte helt, precis som våra egna momentbeskrivningar, så här kommer det som jag upptäckte på plats.

STOR grundskillnad: i Norge ska du bara passera skylten inom 0,5 meter, det spelar ingen roll om du är till höger/vänster/framför/bakom skylten! Det gäller även start och mål. Det var lite svårt för mig att anamma, jag höll mig till vänster om skyltarna så gott det gick. 😉

Här är några extra tydliggöranden:

104/105 – Det här är likadana skyltar som vi har sitt – gå runt och sitt – ligg – gå runt. Skillnaden är att man inte behöver förhålla sig inom 0,5 meter ifrån hunden som vi tolkar regeln, du får välja åt vilket håll du vill gå runt hunden, när du kommer tillbaka till hunden får du välja om du vill stanna till eller plocka upp hunden direkt i farten. Det sista sparar du såklart tid på. 🙂

Tempoförändringar – Samma skyltar som i Sverige MEN de utförs bara till nästa skylt som blir normaltempo alt. mål. Det kommer alltså aldrig någon annan skylt som ska utföras i annat än normalt tempo.

202 – som vår sitt – stå skylt men med den stora skillnaden att föraren får flytta ett ben framåt som extra hjälp till hunden. Om föraren tar i hunden för att hjälpa till bedöms det som FK – fysisk kontakt, inte disk.

203 – en inkallningsskylt uppdelad på 3(!) skyltar, sk. kombi-skylt. Första skylten talar om var du ska stanna och lämna hunden, den andra skylten hur långt du ska gå (du stannar och vänder upp så du står med ansiktet mot hunden vid den skylten, uppskattar det till ca 7-8 meter från hunden) och den tredje skylten står snett bredvid och talar om vilken ingång hunden ska göra när den kallats in och sitter framför dig i frontposition. Det är 4 olika ingångar, precis som ingångarna från front på våra 111-114-skyltar. Här fick jag avdrag för att jag var för långt från skylt tror jag, på sista banan. Vet inte om det var jag som var för långt ifrån eller om det var Trubbel som var för långt ifrån mig tyvärr, det är samma avdrag och jag hann aldrig fråga domaren efter prisutdelningen.

213 – deras variant av 1-2-3-steg bakåt, avslutas även den med en av ovanstående avslutningsskyltar och då är det viktigt att man tar sina 1-2-3 steg bakåt så att man som ekipage hamnar inom 0,5 meter från skylten som beskriver hur den avslutande ingången från frontposition ska vara! Det fattade inte jag… det måste alltså tränas på banvandringen och sen se till att anpassas när man går sitt lopp med hunden.

Detsamma gäller skylt 215 – inkallningsskylt där du lämnar hunden sittandes och därefter springer ifrån hunden. Sen gäller det att kalla in hunden efter 3-4 meter (inte markerat så man får gissa och kalla in på strax före halva sträckan som är totalt 9 meter) och sen gäller det att tajma så att man får in hunden i frontposition vid ”avslutningsskylten”.

Frontposition – Generellt när det gäller att få in hunden i frontposition får man i Norge ta upp till 3 steg bakåt för att få hunden rak. De allra flesta tar ett steg bakåt vilket kommer göra det svårt när de kommer till Sverige och tävlar…

214 – skicka över hinder, här kan domaren välja om föraren ska passera hindret på höger eller vänster sida, hunden ska alltid tillbaka till vänster sida efter hindret. Vill domaren att föraren ska passera hindret på vänster sida får man flytta över hunden till höger sida innan man skickar den om man vill. Verkar inte bli avdrag om hunden gör någon lite snurr för att komma tillbaka till rätt sida men det kan ju varit bara som de domarna under helgen dömde.
Tolkade det som att detta gäller alla ”hinder” alltså även tunnel, långhopp och slalom… men det är bara en tolkning. På de banor som det var med hinder fick föraren välja själv vilken sida de själva passerade hindret på.

Dubbelkommandon – För första DK får du -2p i avdrag, för ditt andra DK -3p. Därför är det smartare att vänta ut hunden för är hunden seg med att utföra rörelsen får du bara -1p. 😉
Tänk på att det räknas som DK att upprepa Fot-kommando på väg till nästa skylt, även hundens namn och ”kom” räknas som DK. Det är däremot tillåtet att belöna hunden så tränar du hunden att t.ex.  ”bra”/”flinke gutt” = ”fot” så kringgår du det. Därför gillar jag inte riktigt den regeln. Den kan gälla om man vid en skylt ger ett kommando som hunden inte lyssnar på och sedan behöver ge ett till men det blir ju ungefär samma som ”sen”. Gillar våra regler mer där men tål absolut att diskuteras. 🙂

Diskvalificering:
Oj, säger jag bara! Under de dagar jag var där var det ofta ca. hälften av hundarna i varje klass som diskades på sina rundor! Det värsta var en klass i Elite där bara EN av ca. 12 starter kom i mål… :O
Anledningen till de många diskningarna är att skylten måste utföras korrekt för att ekipaget inte ska bli diskat. Det gäller att läsa på ordentligt vad det är som bara ger poängavdrag och vad som medför disk på respektive skylt. I de lägre klasserna kan du repetere övelse (omtag) ifall du utför skylten fel medan du i Eliteklass inte får repetera någon övning alls.
Det finns ingen anledning att göra omtag om det inte är just ett diskvalificerande fel man utfört, du har fortfarande kvar eventuella felpoäng du fick på skylten innan omtaget och sedan -3p för omtag.

Den här överhängande risken för disk gjorde mig lite spänd den första rundan framför allt eftersom jag inte hade läst på så noga så att jag visste vad som gav avdrag resp. diskvalifikation på resp. skylt men det verkade inte mina norska medtävlanden heller ha riktig koll på. Så det släppte inför övriga rundor. 😛

Här tycker jag norrmännen är ute och cyklar, vårt system med -10p för fel utförd skylt är definitivt bättre. 🙂 Det verkade de flesta norrmän tycka när vi pratades vid oxå, många verkade tro att det var lättare med rally i Sverige men sedan nämnde jag att vi har högerhandling från avancerad klass och då tystnade den kommentaren. 😉

norge_rally_norge

Allmänt:
Annars tyckte jag att det var ganska likt våra egna rallytävlingar, stor rasvariation, majoriteten av de tävlande är kvinnor, folk är trevliga och det är god stämning runt banorna.
En sak de tyvärr missat är att sätta upp banskisser över banorna. Det känns att det underlättar, speciellt i större klasser då man hinner glömma bort en del från banvandringen.
På den här tävlingen var det många som hade med sig tält, vet inte om det var tillfällighet eller om det brukar vara så. Fler tält än på svenska tävlingar av motsvarande storlek iaf.

Våra 4 starter:
Hur gick det för mig och Trubbel då? Tja, vi kan inte klaga! 😉 Vårt drömmål att klättra upp och hinna med en start i eliteklass var vi bara en ynka poäng (eller snarare ett ynka missförstånd med avslutningsskylten i 1-2-3-steg bakåt…) ifrån.

Första starten tyckte jag var lite darrig, när jag kom av banan var jag t.o.m. osäker på om vi var diskade för att han satt ngt långt ifrån mig i frontposition tyckte jag (numera vet jag att det endast är avdrag, inte disk, på för stort avstånd fr. förare/skylt). Men avståndet var godkänt enligt domaren gav oss 200p och en extra kommentar ”FLOTT!” på vår kritik. 🙂

Andra starten gjorde vi alltså i klass 2 och den kändes helt ok. Trub var lite smådisträ precis i början så jag drog på mig ett DK på första övningen men sen flöt den på! Det var det enda avdrag vi fick så vi klarade gränsen för direktuppflytt igen med våra 198p.

Tredje starten gjordes i klass 3 på söndagen. Började med ett skakigt slalom mellan benen (som jag väl är för van vid att Trub kör direkt på första kommando och då trodde jag att de hade hört mitt stressade DK) och där hamnade jag lite ur fokus då det enda jag tänkte på var att ”nu har jag bara råd att tappa ytterligare ett poäng”. Men vi missade istället på för långt från en avslutningsskylt efter 1-2-3-steg bakåt och så gav jag omedvetet ett DK på läggande under gång tror jag. Lite svårt att veta eftersom man inte har någon banskiss att matcha kritikskjemat med. Så med våra 196p missade vi precis direktuppflyttningsgränsen på 197p… 😛

Fjärde starten gjorde vi återigen i klass 3 och det var en runda som gick sådär löjligt bra!!! Han var som en förlängd del av min kropp och jag behövde nästan bara tänka vad vi skulle göra så utförde han det klockrent. Det enda jag tänkte fel på var ingången efter en tunnel då han var lite för snabb för mig så han hann göra en snurr innan han var tbx på vänster sida. 😉
Något gjorde vi fel vid den efterföljande skylten vid inkallningen så domaren drog 2p för avstånd och hon sa på prisutdelningen att hon hade tryckt på att man skulle tänka på avståndet där under briefingen men jag fattade inte vad hon sa varken på briefingen eller på prisutdelningen och jag glömde fråga… 😛 Så jag vet inte om det var jag som var för långt från skylt eller Trub som var för långt från mig. 😉 Men med kommentaren ”VAKKERT! Nydelig fart” och 198p klarade vi dock direktuppflyttet så nästa gång vi startar i Norge gör vi det i Eliteklasse! 😀 😀 😀

norge_rosetterHelgens rosett- och märkesskörd! 

Det var ca. 15-19 ekipage i varje klass och vi lyckades med konststycket att vinna samtliga klasser vi startade! I klass 2 fick vi samma poäng som den andra tollaren i klassen men vi hade snabbare tid. Extra kul med två tollare högst upp på pallen! 😀
På prisutdelningen började de retas redan vid andra vinsten och mot slutet började de nästan ursäkta sig att det inte fanns mer att välja på för vinnaren. 😉 Jag valde nämligen stickade vantar som vinst varje gång, det var halsduk, vantar eller royalfoder att välja på så valet var lätt tyckte jag. Dessutom fick man fryst färskfoder, det fick även de som diskat sig på sina starter. det var en trevlig gest tycker jag, att inte behöva åka tomhänt därifrån.

Så här fina var vantarna:
norge_vantar  

Annons

9 svar till “Rallylydnad i Norge! :)

  1. Grattis!

    Men DAP? Det är ju doping o jag tvivlar på att det räcker att ta av halsbandet en liten stund… Fast de kankse inte har samma regler för doping i Norge?

    • Jag tänkte samma sak, men tyckte hon sa tydligt fästinghalsband eller DAP…
      Finns väl ingen anledning att ta på det när man åker till Norge för att prova dock. Domaren kanske hade fel eller så betyder det något annat på norska. 😛

  2. Tänk att en tripp till Norge fick dig att börja blogga – Härligt!!!! 🙂 STORT GRATTIS!!! Ni är ett otroligt team du & Trubeluren 🙂 Kram från mig & BC-flickorna

  3. Jøsses, du fekk med deg masse info om reglar Maggan :D. Neste gong vi skal starte i Rally-Lp skal eg lese bloggen din før eg reiser som oppfrisking på dei NORSKE reglane! Herleg lesnad 😀

    • Haha, ja, jag var väldigt frågvis även på andra klassernas briefing. 😉
      Tur att du drillade mig när du var här, mkt som vi redan kunde när vi åkte. Fick se hur den där ”beröring”-skylten gick till oxå men hade den aldrig på nån av mina rundor. 🙂

  4. Tjohooo vilket guldteam ni är, du o Trubbel =)

  5. GRATTIS härlig läsning verkligen roligt att höra om likheter och skillnader mellan ett så nära land:)
    STORT GRATTIS till eran finfina placering på rally SM,du och Trubbel visar verkligen att Tollare kan komma långt i många olika grenar,jätteroligt:-)

  6. Hej Får även oregistrerade hundar tävla i Norge

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s